Små museumsperler

Atelier-museer i Paris

Af journalist Aase Nørrung ©

Aase Nørrung

Antoine Bourdelle – Museum


For turister er Paris et overflødighedshorn, når det gælder museer. Især kunstmuseer.
Og når man som turist ”har gjort” de store verdensberømte kunstsamlinger og stadig har mod på mere, kan det anbefales at kaste et blik på den underskov af små specialmuseer, som byder sig til. Eksempelvis de museer, der er indrettet i kunstnernes egne atelierer og i høj grad er et besøg værd. For udover at fungere som udstillingssteder giver de også den besøgende et indblik i de omgivelser, som den tids kunstnere boede og arbejdede i.

Malerne Maurice Denis og Gustave Moreau er sammen med billedhuggerne Antoine Bourdelle og Ossip Zadkine nogle af de kunstnere, der er blevet udødeliggjort via deres eget museum.

Alle fire er de født i anden halvdel af 1800-tallet. En epoke, der for længst havde lagt den franske revolution bag sig, og hvor Frankrig går fra at være landbrugsland til industrisamfund.
Et samfund, hvor fremtiden tilhører byerne med Paris som det ubestridte centrum.

Fra industrier og kolonier flyder pengestrømmen til Paris, hvor der opstår et borgerskab, som efterspørger luksus og kan betale for den. En ønskesituation for kejser Napoleon den 3. og hans drømme om at gøre Paris til den verdensby, vi kender i dag.

Med baron Haussmann som chefarkitekt rives gamle kvarterer ned for at give plads for nybyggeri. De store boulevarder anlægges og kantes af luksusbyggerier med alskens moderne bekvemmeligheder. Byen stråler i natten fra de mange gaslys. Borgerskabet morer sig, teater- og caféliv blomstrer. Det samme gør bordellerne. Livet i 1900-tallet er viet nydelse og kultur.

Fakta:
Antoine Bourdelle (1861 – 1929)
var elev af Rodin og som denne inspireret af antikken. For Bourdelles vedkommende antikke Grækenland.

Museet blev åbnet i 1949 og rummer afstøbninger i bronze og gips af hans kendte skulpturer. Mange af dem er opstillet i haveanlægget foran museet. Der er i flere omgange bygget til det oprindelige atelier for at give plads til kunstnerens store arbejder. Men de oprindelige og mere ydmyge bygninger bagtil giver et godt indblik i de fysiske rammer verdenskunsten blev skab i.

Bourdelles gennembrud som kunstner er udsmykningen af Théâtre des Champs-Elysées, 1910-13, hvortil tidens berømteste danser, Isadora Duncan, hvis dans også byggede på den antikke græske dans, stod model for kunstneren.

Musée Bourdelle. Rue Antoine Bourdelle 16. 15. arrondissement i Paris.

Åbningstider: Dagligt kl. 10 – 18. (Lukket mandag og visse helligdage). Gratis adgang til de permanente samlinger.

Yderligere oplysninger: www.bourdelle.paris.fr

Museet ligger tæt på metrostation Montparnasse-Bienvenue, linjerne 4,6,12,13 eller Falguière, linje 12, ligesom flere buslinjer har stoppested i nabolaget.

Aase Nørrung

Antoine Bourdelle

– Men det nye borgerskab vil også have kunsten indenfor i de smukke saloner. Og unge talenter strømmer til byens mange nye kunstskoler, fortæller kunsthistoriker Patrick Imbard med speciale i det 19. og 20. århundredes kunst

– Det kommer på mode blandt borgerskabets døtre at udfolde sig kreativt. Og derfor bliver mange af de nyopførte huse udstyret med et atelier i tagetagen, forklarer han på en rundtur i 17. arrondissement og peger op på det ene hus efter det andet, hvor tagetagen er forsynet med store ateliervinduer.

”Heroppe dyrkede kvinderne akvarelmaling, spillede klaver, sang, eller de holdt salon. ”A l’ombre des jeunes filles en fleurs on boit du thé, on joue du piano au degrès zéro de la liberté”(I skyggen af unge pigers flor drikker man te, spiller man piano på frihedens nederste trin), som Marcel Proust skrev i sin store roman ”A la recherche du temps perdu”.

Disse hobbyatelierer ses stadig i stort tal i Paris’ mere velstående kvarterer, men er i dag for størstedelens vedkommende indrettet til utraditionelle – og dyre lejligheder.

Det kunst- og købedygtige publikum ville have ny kunst, og kunstnerne fandt inspiration i den antikke mytologi, i symbolikken og kristne fortællinger. Bourdelle var som elev af af Rodin optaget af den græske antik, Denis, der var troende katolik malede allegoriske billeder og kirkeruder. Det samme gælder Moreau, der livet igennem var inspireret af det antikke Italien og myterne.

De mest succesfulde af tidens malere blev med tiden selv en del af borgerskabet og indrettede sig med atelier og bolig i de nye kvarterer. Nogle af dem blev så velhavende, at de ligefrem indrettede et showroom, hvor køberne kunne komme og se på kunstværkerne, mens selve arbejdet foregik i mere beskedne og praktiske omgivelser.

En undtagelse blandt epokens berømtheder er den lidt yngre billedhugger Ossip Zadkine. Som autodidakt kunstner og jødisk indvandrer fra Rusland, uden formue og et indflydelsesrigt netværk, havde han livet igennem mere end svært ved at tiltrække kapitalstærke kunder til sit beskedne atelier i udkanten af Paris.

Fakta:

Maurice Denis (1830 – 1943) boede med sin familie i det fornemme Saint-Germain-en-Laye ikke langt fra kongeslottet af samme navn. Her købte han i 1914 et tidligere kongeligt hospital fra 1700-tallet og indrettede det til beboelse, atelier og kapel. Han var ivrig katolik og malede ofte religiøse motiver med familien som modeller.

Maurice Denis døde i en bilulykke. Men familien blev boende i det tidligere hospital, og museet blev realiseret i 1980.

Foruden kunstnerens egne værker rummer museet også en del billeder af andre af datidens kunstnere og giver dermed de besøgende et indtryk af fransk malerkunst omkring forrige århundredeskifte med vægten lagt på symbolisterne.

Musée Départemental Maurice Denis ”Le Prieurè”. Rue Maurice Denis 2 B. Saint-Germain-en -Laye

Åbningstider: Dagligt kl. 10 – 17.30. (Lukket mandag, og få andre dage). Entré.

Yderligere oplysninger: www.musee-mauricedenis.fr

Museet ligger ti minutters gang fra RER-stationen Saint-Germain-en-Laye (linje A1). Med bil: A 14, A 13, RN 13.

Public Domain - Wikiart

Maurice Denis – April


Når vi i dag kan besøge disse små museer, skyldes det især, at kunstnerne – og især deres arvinger – testamenterede værkerne til staten på betingelse af, at de afdødes atelier’er blev indrettet som ”mindestuer” for de pågældende. En måde at sikre afdøde mod at havne i den totale glemsel, når andre –ismer tog over, som Patrick Imbard prosaisk udtrykker det.

Artiklen har været offentliggjort i Bladet La France
 
 

Fakta:

Public Domain

Gustave Moreau – Selvportrat

Gustave Moreau (1826 – 1898) indrettede museumet for sig selv, da han i 1895 ombyggede sit barndomshjem med atelier og testamenterede det hele til staten.

Museet, som åbnede i 1903, rummer, foruden det lille museum med forældrenes hjem og en mindestue for hans mangeårige veninde, Adélaïde-Alexandrine Dureux, kunstnerens atelier med en kunstsamling, der tæller over tusind malerier, fire tusind tegninger foruden akvareller, skulpturer og forarbejder.

Gustave Moreau var symbolist, inspireret af såvel den italienske renæssance som byzantinsk og orientalsk kunst. Han var samtidig med berømte malere som Manet, Degas, Van Gogh og Toulouse-Lautrec, var bredt anerkendt, men tog ikke aktiv del i datidens kunstliv. Han blev medlem af l’Académie des Beaux-Arts og var en værdsat lærer på Ecole des Beaux-Arts. Blandt hans elever var Matisse.

Musée Gustave Moreau. Rue de La Rochefoucauld 14. 9. arrondissement i Paris

Åbningstider: Dagligt kl. 10 – 12.45 og kl. 14 – 17.15 (Lukket mandag og visse helligdage) Gratis entré den første søndag i hver måned.

Nærmeste metrostationer er Trinité eller Saint Georges, linje 12, ligesom en del buslinjer har stoppested tæt på rue de La Rochefoucault.
 
 
 
 

Fakta:

Aase Noerrrung

Zadkine

Ossip Zadkine (1890 – 1967) kom til Paris fra Vitebsk i 1909. Han slog sig ned på Montparnasse i rue d’Assas i 1926, hvor han boede og arbejdede til sin død. Bortset fra årene under 2. verdenskrig, hvor han som jøde søgte tilflugt i USA.

Museet viser skulpturer fra hele hans aktive liv. Mange udført i hans barndoms materiale, træet, til store værker i sten og bronze. I sin samtid havde Zadkine svært ved at slå igennem og skaffe sig kapitalstærke kunder. Han repræsenterede avantgarden, kubismen, og omgikkes alle tidens senere så berømte kunstnere som eksempelvis Picasso, Modigliani og Matisse. Og som lærer og inspirator på kunstskolen La Grande Chaumière i rue La Grande Chaumière vandt han stor anerkendelse blandt de studerende.

Zadkines atelier, der ligger som dengang, han selv boede og arbejdede der, omgivet af en lille have og på afstand af den nu omgivende storby, blev indviet som museum i 1982 på foranledning af hans kone og en kreds af venner.

Musée Zadkine. Rue d’Assas nr. 100. 6. arrondissement i Paris

Åbningstider: Dagligt kl. 10 – 18. (Lukket mandag og enkelte helligdage). Gratis entre til den permanente samling.

Yderligere oplysninger: www.zadkine.paris.fr

Museet ligger tæt på metrostationerne Notre Dame des Champs (linje 12), Vavin (linje 4) og RER-station Porte Royal, linje B


Aase Nørrung

Musée du Montparnasse


Andre atelier-museer i Paris:

Jean-Jacques Henner, Avenue de Villiers 43, 17. arr. Museet er ikke indrettet i malerens eget atelier, men i et privat hus med atelier

Eugène Delacroix , rue de Furstemberg 6, 6. arr.

Musée du Montparnasse. 21, Avenue du Maine, 15. arr. Museet har til huse i den russiske maler, Marie Vassilieffs, atelier, og her kom kunstnere som Modigliani, Picasso og Leger.

Kilde og guide: Patrick Imbard, som er specialist i en af Tjekkiets kendteste kunstnere, Otto Gutfreund, der i flere år var elev af Bourdelle, og som i sin kunst forenede den antikke kultur med den østeuropæiske. www.otto-gutfreund.net